تقویت روحیه نقادی
معمولاطلاب در هنگام بحث ،خود را آزاد می بینند که در همه جوانب بحث،اظهار نظر،اشکال و نقد کنند.این اظهار نظر می تواند به روش گوینده،طرح درس،چینش مباحث،فهم او از مطالب ،پاسخ به سوالات و حق متن کتاب ،سبک ادبیات و نیز نظرات نویسنده باشد،و هرگز بزرگی مقام و عظمت علمی و معنوی نویسنده مانع از نقدهای علمی نیست .
رفته رفته این الگوی رفتاری در مباحثه ،به گونه ای تقویت و تحکیم می شود که تبدیل به ملکه رفتاری شده و به سایر برنامه های زندگی طلاب و اصل علم سرایت می کند.و به همین جهت ملاحظه می شود که معمولا طلاب و اهل علم هیچ مطلبی را به راحتی نمی پذیرند و برای هر چیزی که می شنوند،دلیل و مدرک طلب کرده و وجوه مختلف و اشکالات متعدد مطرح می کنند که در این رابطه داستان ها و طنزهای زیادی نیز گفته شده و مشهور است.
آخرین نظرات