تمرین درس
مباحثه در حقیقت نوعی تمرین برای تدریس است .طلبه ای که در مباحثه نقش استاد را اجرا می کند،نمی تواند به حفظ مطالب کتاب و بیان دوباره همان محفوظات اکتفا کند.او باید علاوه برفهم متن و حفظ آن بتواند مطالب را در (طرح درس)جدیدی ارائه دهد و سعی کند آن را به هم بحث خود تفهیم نماید. ازاین رو تمام نقاط مبهم درس رابر طرف می کند،سوالات و اشکالات احتمالی را مد نظر قرار می دهد و هر لحظه منتظر سوالات جدید،انتقادات،اشکالات و ایرادهای مختلف خواهد بود.
برای رسیدن به این اهداف و توانمندی ها ،بایددر کلاس به کیفیت آموزش و شیوه های تدریس و چگونگی ارائه طرح درس توسط اساتید دقت کرد،و چنانچه یکی از اساتید،روش بهتری در تدریس دارد،از ویژگی های آن برای ارائه درس در مباحثه استفاده کرد. از ویژگی های یک هم بحث خوب ،همین استفاده از بهترین روش تدریس است که کم کم موجب می شود اودر میان دوستانش،شاخص و پر طرف دار شود وبه زودی افرادی که از درسی عقب مانده اند یا غیبت داشته اند ،برای جبران درس های عقب افتاده به او مراجعه می کنند واین یعنی نشستن بر اولین پله تدریس و استادی .
برگرفته از کتاب چگونه مباحثه کنیم اثر محمود مقدمی ص16الی23
آخرین نظرات