ویژگی های یاران ومنتظران حضرت مهدی (عج )
1-شناخت شایسته ی امام زمان (عج )
فرهنگ انتظار بایسته هایی دارد که بر دو نوع است :اول ،بایسته های نظری که شامل شناخت نظری وهمه جانبه ی مهدویت وانتظار ونیز مطالعه در احوال وتاریخ زندگی حضرت مهدی (عج)،آن پیشوای بزرگ است ،دوم ،بایسته های عملی که ایجاد رابطه ی عاطفی ومعنوی باوجو د مقدس امام زمان (عج )،پیروی از فرمان های او وآراستگی به فضیلت هایی است که شایسته ی یاران مهدی (عج)است .
اولین ومهمترین ویژگی فرهنگ مهدویت ،شناخت کامل وراستین وجود گران قدر امام زمان (عج )،این ذخیره ی بزرگ خداوند است ،اهتمام بر شناخت امام ،لزوم تبعیت وی را در پی خواهد داشت وپیروی از امام نیز ما را در مسیر تربیت الهی قرار خواهدداد.انسان با شناخت صفات و ویژگی های پیشوایان،خود را به صفات ممتاز آنان نزدیک می سازد و راه کمال را در پیش می گیرد.اندیشه در نام ها و نشان های او،تأمل در نامه ها و فرمان های او تفکر در حکمت و اسرار غیبت،تدبر در هدایت معنوی و ولایت تشریعی و تکوینی،در گستره ی شناخت امام قابل توجه است.
در روایت های فراوانی از امامان معصوم نیز به شناخت امام زمان(عج)تأکید شده است.رسول خدا (ص) میفرماید:«هرکه بمیردوامام زمان خودش روبشناسد،درمرگ جاهلیت مرده است .
2-انتظارسازنده
انتظار،رفع تکلیف نیست ،بلکه فهم تکلیف است ،از بایسته های فرهنگ انتظار،درک درست وکامل مفهوم انتظاراست .در قاموس بعضی از منتظران ،انتظاربه مفهوم منتظربودن ودست روی دست گذاردن وهمه چیزرا به حال خودرهاکردن است تا سرانجام ،امام با ظهور خویش جهان را از فسادوتباهی برهاند.در واقع ،این همان انتظارمخرب وویرانگروبه نوعی رفع تکلیف است .انسان با چنین برداشتی از مفهوم انتظار،هرگز نمی توانددرجهت اصلاح جامعه گام بردارد.
در انتظارسازنده که منتظران واقعی دریافت صحیحی از واژه انتظاردارند،فهم تکلیف نهفته است .منتظربا فهم تکلیف ،به عدالت می اندیشد،از هرگونه ظلم وبی عدالتی گریزان است وبا هدف فراهم آوردن زمینه های دادگری واصلاح فردی واجتماعی می کوشد.براساس این عقیده ،شخص منتظربا آنکه مشتاق دیدار امام دادگر است ،خودنیز به مسئولیت هایش آگاه است ودر راه دستیابی به آرمان های متعلی اش گام بر می دارد.از این رو ،یاوران مهدی موعود(عج)را بایددر میان جان بر کفان انقلاب ودین وحرمت گذاران به خانواده شهیدان وصالحان ونیکان یافت ،نه در میان ساکنان دیار بی خبری ونه در جمع رفاه زدگان عافیت طلب .
انتظار ،در این مفهوم فلسفه ی مقاومت است ،نه عامل تسلیم .انتظار آگاهانه ،جزاصلاح وراستی ثمری نداردوبدیهی است که دستاوردمهم چنین انتظاری ،امیدبه آینده روشن است .
صفحات: 1· 2
آخرین نظرات