5-فراز پنجم :اعطنی بمسالتی ایاک جمیع خیر الدنیاوجمیع خیر الاخره واصرف عنی بمسالتی ایاک جمیع شر الدنیا وشر الاخره
تا این جا هرچه در دعا بیان شد در واقع مقدمه وزمینه سازی بود برای بیان درخواست ها.در این فراز با همان لحن وحالت گدایی وخواهش نسبت به آستان ربوبی ،می گوییم عطا کن .این عطا کن را با لفظ ایاک بیان می کنیم ،زیرا فقط اوست که می تواند خواسته های ما را بر آورده سازد .دوبار کلمه (جمیعا)را آورده ،یعنی هم برای دنیا وهم برای آخرت وبدین ترتیب همه وهر خیر را از خداوند درخواست نموده ودر مقابل همه شر واز هر نوع آن را خواسته که خداوند از او دور نماید.در دنیا ما امور شر وخلاف ومنفی و…زیاد داریم ،ولی در آخرت مقصود از شر وبدی انعکاس اعمال ماست .کلمه عطا ومشتقات آن در تمام طول دعا آمده واین صفت خداوند همواره تذکر ویادآوری شده است .معطی بودن خداوند در بسیاری از ادعیه واحادیث مورد توجه قرار گرفته است به طوری که می توان آن را از اسمای الهی برشمرد .
مشاهده شده در فصلنامه تخصصی دعا وزیارت پژوهی سال دوم شماره ششم بهار 94 ص60-61
آخرین نظرات