هنگامی که فطری بودن عفاف را بپذیریم واینکه با خلقت بشر این حس نیازبه پوشش در او وجود داشته به همان میزان که حس نیازبه آب وغذا،حرکت وبرآوردن نیازهای جنسی بوده،این راهم بایدپذیرفت که عفاف ناموسی الهی است .در کتب لغت ناموس را به معنای هر چیز حفظ کردنی مانندوطن ،زن ،احکام دین و…آورده اندوحجاب نیز چون برحیا وعفاف که فطری است ،مبتنی می شوداز نوامیس الهی محسوب شده وباید حفظ گردد.خداوندمتعال بر اساس اهداف ومصلحت های موجوددر آفرینش بشر نعمت هایی را به اوعطانمودکه حفظ آن تعمت ها به خودی خود،اورا به اهداف ومصلحت ها نزدیگ می سازد.
انسان مجموعه ای از نیازها،آرزوها واهداف است وبرای رسیدن به آرزوها واهداف وبر آوردن نیازهای خود بایداز مجرای صحیح هر مسیری حرکت کندواز آنجا که نیروهای شیطانی از درون وبیرون تحت عنوان وسوسه اورا تهدیدمی کنندبایدبرای نیازها ،آرزوها واهداف خودتعریف های صحیحی داشته باشدوبرای شناخت خویشتن خویش بایداز منبع وحی والهام بهره گیردنه وسوسه های شیطانی.
در مجموعه برای تعبیر(حجاب وعفاف ناموس خداوند است)می توان نکات زیر را موردتوجه قرار داد:
*ناموس الهی حرمت داردومقدس است.
*هر ناموسی حفظ کردنی است وناموس الهی را باید با آگاهی ودقت بیشتر حفظ نمود.
*ناموس وقانون الهی را باید از منبع وسرچشمه اصلی واصیل آن را بر گرفت واز بدل هاوشبهه ها پرهیز نمود.
*افزون بر حفظ ناموس الهی باید در تبیین ترویج وتعمیق این حقیقت در جامعه کوشیدواینجاست که (امر به معروف ونهی ازمنکر)رخ می نماید.
*حفظ ناموس به معنای توجه به حدودوحریم واستفاده از آن در جایگاه اصلی خود است .زینت ها،زیبایی ها،جاذبه های طبیعی که عطای الهی می باشد،نعمت های گران سنگ خداوندبه بندگانش به ویژه زنان است وبه کار بردن این نعمت ها در محل خود (یعنی شکروعدل وحفظ نعمت که همان حفظ ناموس است)در درجه اول وظیفه زنان می باشدتا با حفظ خود از دید ونگاه نامحرم به تکلیف عمل کنندودر درجه دوم به مردان مربوط می شود تا با غیرت _این پاسبان درونی-از هجوم نگاهای زهر آگین وشیطانی بیماران جامعه ممانعت کنند.لازم به ذکر است که وجود زن تماماناموس مرداست وحجاب وعفاف ناموس الهی است .
مشاهده شده در کتاب عطر عفاف (نگرشی نوبر عفاف وحجاب)اثر ناهیدطیبی ص131-132
آخرین نظرات