.یکی ازویژگی های آموزشی حوزهای علمیه بحث مباحثه است .مباحثه در لغت به معنای پژوهش،جستجو،تحقیق ،تفحص ،تتبع ،وتحقیقات علمی می باشد .مباحثه را (گفت وگو)و(بحث
کردن با یکدیگر )گفته اند .بحث ومباحثه در اصطلاح به گفت وگوی علمی میان دویاچند نفر در موردیک موضوع مشخص گفته می شود که معمولااین امر پس از یادگیری از استاد،به منظور تثیبت مطالب در ذهن ورفع اشکال صورت می گیرد.استعمال آن در مباحثه های درسی شایع است .
مباحثه در حوزه علمیه ،سابقه دیرین دارد وهمچنان در مراکز حوزوی متداول است .
آثارمباحثه:1-ایجاد روحیه پژوهش وتحقیق
یکی از ویژگی های مباحثه این است که ضمن فهم کامل مطالب ،سوالات جدیدی طرح می شود وجوشش سوالات جدید به معنی ترویج تحقیق وپژوهش است ،زیراهمیشه تحقیق ها
وپژوهش ها به دنبال ایجادسوال ها پیدا می شودوهرگز کسی که سوالی در ذهن ندارد،به دنبال پاسخ نبوده وتحقیق نمی کند البته ممکن است دراوایل راه ،تحقیق ویافتن پاسخ ،در حد
مراجعه به استاد یا طلاب قوی تر باشد ولی کم کم به مراجعه کتاب های کمک درسی وکتاب های قوی تر ومفصل تر در آن علم منجرمی شود
درابتدا طلاب کوشا سعی می کنندآنچه را از استاد یا دوستان قوی تر وطلاب پایه های پالاتر شنیده اند در حاشیه دفتر یا کتاب خود بنویسند ،کم کم عادت می کنندکه مطالب جمع آوری
شده را فیش برداری کنند واین اولین گام های تحقیق ونویسندگی است .چه بسیار افرادی که بعدها همین یاداشت ها وفیش های خود را جمع آوری ،باز نویسی ومنتشر کرده اند ودر
حقیقت بسیاری از شرح هایی که برای کتاب های درسی نوشته از همین شروع بوده ،مثلا طلبه ای متوجه شده بعضی از مطالب کتاب را به خوبی نمی فهمند وبه دنبال پاسخی برای اشکال خود می گشته ،آنها را گوشه کتاب نوشته تا بعدها از یادش نرود ادامه دارد…..
آخرین نظرات