در حج مواقف ومناسکی داردکه هریک باخصوصیتی همراه است که در دیگری نیست یااندک است .از همین رو نیز به قرینه حدیث نبوی صلی الله علیه واله الحج عرفه ،بعیدنیست در عرفات معرفتی پدید آید که آن معرفت در مورددیگر یافت نمی شود .حج به سبب همین آگاهی خاص که جز در عرفات یافت نمی شود سبب تعالی ونیل انسان به اوج قله عالم امکان یعنی (خلق عظیم) است.
همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است لیکن دوران پربار حج وحضور در مواقف آن،شکوه بیشتری برای دعا وتاثیر فراوان تری برای نیایش داردوچون دعا از ضمیر صاف ،مورد قبول است واحرام وآهنگ کعبه آزاد وپاک ،درتصفیه ضمیر تاثیری به سزا دارد،نیایش در حج ودعا در مواقف آن بهترین اثرها را به همراه خواهد داشت .از این روز برای هر برنامه از مناسک حج ،دستور ویژه ای در مورد نیایش داده شده است وعمده آن دعای در صحرای عرفات است .
روز عرفه روز دعا ونیایش است واگرچه روزه آن مستحب است لیکن اگر روزه گرفتن موجب ضعف شود،آن گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند ،خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است .
ایام حج ومناسک آن وبویژه سرزمین عرفات بهترین فرصت برای رهایی از خود بینی وهجرت از بیت نفس است .قرآن کریم در تبین ابن هجرت مکانتی چنین فرمود :از پلیدی وزشتی مهاجرت کن والرجز فاهجر)آگر کسی از پلیدی هجرت کند واز تنگنای طبیعت به در آید ،هرگونه مرگی که به سراغ اوآید ،خداوند خود عهده دار اجر اوست :فقدوقع اجره علی الله .امام در این دعا هم دستور کفر ستیزی وراه طاغوت زدایی ورسم سلحشوری وسنت سرکوبی جنایتکاران را ارِئه می کند وهم ستایش حکومت اسلامی وتقدیر وتقدیر دولت مکتبی وظهور ولایت الهی رانشان می دهد وهم تجلی هستی ذات اقدس خداوند وظهور گستده وهمه جانبه آن ذات مقدس وخفای هرچه غیر اوست در پرتو نور او،پی بردن به او از خوداو وبه غیر او بها ندادن وغیر او را به اوشناختن وذاتش را عین شهود ومستغنی از استشهاد دانستن را تفهیم می کند .
منبع:جرعه ای از صهبای حج آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته)صفحات 208و210
آخرین نظرات