خداوند متعال در سوره كوثر مىفرمايد:
«ما به تو كوثر عطا كرديم، نماز بگزار براى خدايت و قربانى كن» كه منظور از نماز در اين آيه، نماز عيد قربان است و مقصود از قربانى كردن هم، قربانى در روز عيد قربان است.
براى مؤمن سزاوار است كه چون در مراسم عيد شركت مىكند به قصد عبرت باشد نه به قصد تماشا، تا حال او مانند آنانى كه عيد خود را لهو و لعب گرفتهاند نباشد .
گفته شده است يكى از هدفها و حكمت اين دو عيد بياد آوردن قيامت و بيمهاى آن است كه برخى از احوال عيد موافق و مانند قيامت است. چون شب عيد فرا میرسد، شبى را بياد آر كه فرداى آن صبح رستاخيز است و چون صداى طبل و كوس و بوق را مىشنوى از نفخ صور بياد آور. خداوند متعال در اين باره در سوره كهف مىفرمايد «و نفخه صور دميده شود و همه خلق را جمع مىكنيم جمع كردنى.»
چون از خانه خود، روز عيد به مصلى میروى، روز بيرون رفتن خود را از دنيا بياد آور و روزى را كه از گور به محشر برده مىشوى. خداوند متعال در سوره قاف، آيه چهل و يكم چنين مىفرمايد «به نداى روزى كه منادى حق (اسرافيل) از مكان نزديك ندا كند گوش فرا دار.»،
چون مردم را ديدى كه در حالات مختلف به نمازگاه مىروند، برخى در جامههاى بسيار گرانبها و برخى در جامههاى نو و برخى در جامههاى كهنه، از اختلاف احوال ايشان، اختلاف احوال خلق خدا را در قيامت بياد آور كه برخى از ايشان جامههاى آراسته و با زيور بر تن دارند و برخى از ايشان را در راه پيمودن مىبينى كه گروهى پياده و برخى سواره اند، از چگونگى عبور خود از پل صراط ياد آور.
پيامبر (ص) فرموده اند: مردم كنار پل صراط مىرسند و سپس به كمك اعمال خود از آن میگذرند. گروهى به سرعت برق، گروهى ديگر به سرعت باد و گروهى ديگر همچون اسبى كه در حال تاخت و تاز است و گروهى همچون حركت ستاره در مدار خود و گروهى چون مردى كه در حال دويدن باشد و گروهى همچون راه رفتن معمولى.
مشاهده شده در کتاب روضه الواعظین اثر فتال نیشابوری،محمدبن احمد،ترجمه مهدی دامغانی،نشر نی،تهران ،ص 563
آخرین نظرات