گرچه انسان می تواند در همه جاخداراعباذت وزیارت کندوضیف الرحمان باشد،ولی خدا ،بعضی از زمانها ومکانهارا برای ضیافت وپذیرایی آماده کرده است ففروا الی الله یعنی فرار از غیرخداست به سوی خدا .یعنی انسان ماسوای الله راترک کرده والله را طلب کند.پس یکی از اسرار حج ،ترک ما سوای خداوطلب خداست .روایتی زیبا از امام سجاد علیه السلام در برخورد باشبلی وقتی از حج بگشته بود وجود داردکه میفرماید شبلی آیامیقات رفتی ولباس دوخته بیرون آوردی ولباس ندوخته احرام به تن کردی ؟شبلی گفت بله .امام فرمود آیاهنگام کندن لباس دوخته ،قصدکردی مه از لباس معصیت بیرون بیایی ؟گفت نه .امام فرمود وقتی لباس ندوخته ،دربرکردی آیاقصدکردی که جامعه طاعت در برمی کنی ؟گفت نه .امام فرمود وقتی غسل احرام کردی ،قصدکردی که خود را از گناهان شستشودهی ؟شبل گفت نه من فقط لباس دوخته را کندم ولباس احرام در بر کردم وغسل ونیت کردم .امام فرمود پس تواحرام نبسته ای .احرام یک دستور ظاهری دارد ویک باطنی دارد .معنای اینکه لباس دوخته را در آورید یعنی جامعه گناه رااز تن بیرون کنید .لباس گناهی که خود تاروپودش را بافتید از تن بیرون کنید وگرنه فرقی بین لباس دوخته وندوخته نیست .اینه علامت آن اسرار است انسان در تمام سال در لباس دوخته نماز می خواند وعبادت می کند.این چنین نیست که عبادت درلباس دوخته قبول باشد ولی در حج قبول نباشد .چون می خواهند اسرار حج را به انسان تفهیم کنند که انسان روزی دارد که با لباس ندوخته وارد آن می شود وآن روز مرگ است که کفن در بر می کند وقیامت باهمان کفن ظهور وحضور پیدا می کند .میخواهند آن مراسم را دراین مناسک اظهار کنند اسرار قیامت رادر مناسک ومراسم حج تجلی دهند.امام سجاد طبق این نقل به شبلی فرمود :معنای کندن لباس دوخته شده این است که(خدایا من دیگر لباس گناه در بر نمی کنم واز هر گناهی توبه کردم )تنه گناه نکردن مهم نیست ،اطاعات کردن مهم است .پس انسان (لباس احرام )به تن می کند ،یعنی لباس ندوخته ،رنگ نگرفته ،حلال وپاک ودر یک کلام (لباس طاعت )می پوشد .فرمود معنای غسل کردن در احرام این است که (خدایا من گنا هانم را از خود شستم )پس سه کار است 1-دیگر گناه نمی کنم 2-تصمیم گرفته ام همیشه مطیع باشم 3- اینک گناهان گذشته را جبران می کنم .اینکه می گویند حاجی در هنگام احرام ،در میقات غسل کند یعنی اخدایامن همه آن معاصی را پای تو ریختم واین غسل توبه است ودارم پاک میشوم .
برگرفته از کتاب صهبای صفا آیت الله جوادی آملی
آخرین نظرات